Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Saturday, September 10, 2011

Osloälvar på langs, snart är det dags för mörkervandring.

Hej.

Nu är det dags... Först Alnaelva 15 september, så Akerselva 22 september.
Jag har bara gått den längs Oslos 8 kilometer lpnga och mest kända älv, men nu funderar jag att spatsera längs Alnaelva också. För 2 veckor sedan cyklade jag längs med den. Tack och lov i dagsljus!

Här kommer bilder och mina upplevelser i ett sammandrag:

Jag startade på Grorud, alldeles intill riksväg 4, där den löper över älvdraget via en mäktig bro. Älven var regnfylld och vild, sommarens våta väderlek visades tydligt i flödet.
Alnaälven har varit väldigt sliten och nersmutsad, men sista åren har en ansiktslyftning blivit igångsatt. Finaste partiet är nog trots allt längst nere innan den försvinner under Kværnerbyen.
Svartedalsparken där urskog skyddar älvens lopp är riktigt vacker och magisk. Dessutom ett behövligt andningshål för stadens invånare mellan motorvägar och avgaser.

Detsamma kan dock inte sägas om områdena vid Alnabru, där älven förvandlas till en parentes. Göms undan i tunnel och de små stigarna längs älven växer igen. Varför Oslo kommun? FRP-politik?

Så vem blir med på ljusvandring? Joggingtur? Picknick?

2 comments:

Anonymous said...

åååå så koselig a...du er så flink og skrive syns jeg altså.Jeg vil godt være med på vandring. når er det skal være?Er det langt? I helga var vi og gikk tur for mannen min er så vond i kroppen for tida.vi gikk ned til alnabrusentret men tok drosje hjem fordi han har så vondt i knea fortsatt. skjønner jo det da. men en fin tur var det da. hilsen Anne-Merethe

Anonymous said...

Nååå erre på tide at du skriver noe altså...hihi...burde blogga jeg også. så mye og gjøre men har dritdårlig med tid for tida.Jula nærmer seg å vi har kjøpt inn masse pynt og mat i Sveirge.har kjørt to ganger dit nå for vi får så mye folk i jula.Det er mannen min som kjørte da men han har fortsatt vondt i knea og kan ikke kjøre så langt før det begynner og bli vondt igjen.Til og med hjemme kan han ikke gjøre så mye og det er ikke bare gøy når vi skal ha mye besøk. men men...det går jo greit men kunne blogga om det...Til og med på soveromet er det jo litt kjedelig da...hihi neida men det er vanskelig når han har så vondt liksom.må liksom passe på at det ikke blir for mye vekt oppå knea hans.Ikke at jeg er tung haha. Jaja God jul da. Skreiv fort her så ble mye men...Anne-Merethe