Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Sunday, April 11, 2010

Riga, en stad som har det mesta, men ingenting du måste se

I vinter åkte jag till Riga, inte för att uppsöka hundar som Kurt Wallander eller skriva en skiva som Lars Winnerbäck (Daugava). Nej, jag var där för pleasure, inte business.
Pleasure?

I en kall och snörik huvudstad landade vårt plan på Riga Airport. Off season sa alla, och hotelpriserna var därför väldigt gunstiga. Vi bodde några kilometer utanför staden på ett hotel som mest påminde om filmen ''The Shining'' med sin övergivna framtoning.

I Riga upplevde vi charmerande dålig service (där man lätt väntade på en kaffe i 45 min) utan leenden och ursäkter. Kunden har inte alltid rätt i Riga, nämligen....
Annars är prisnivån otroligt billig för oss med oljedollars (NOK) i näven. Flickorna är feminina, trevliga och vackra och dricker inte lika mycket öl som oss killar. Några platser är säkert flickorna extra trevliga för att dom är ''på jobb''. Riga översvämmas av strippklubbar, utan att vi besökte någon. Och i de ytliga turistfällorna till uteplatser (bl.a Skyline bar) hänger de lyxprostituerade i klasar. Dessvärre.

Så vår helg kan sammanfattas med fest till kanonpriser och god stämning, billigt SPA och tatuering. Annars får jag rekommendera ett besök sommartid, då säkert den vackra breda älven framstår isfri, den gamla stadens trottoarer fylls av livliga uteserveringar och stranden i Jurmala 20 km utanför centrum mot Östersjön framstår som ett Baltikums riviera. Där finns också utmärkta möjligheter för SPA som min hjälte helt säkert utnyttjat.

Till slut en reseparlör för Riga:

Pivo (öl om jag kommer ihåg riktigt)
Spassiba (tack, precis som på ryska)

Äh, vi slutar där, jag kommer inte ihåg mer, och det lettiska folket snackar helt ok engelska.

No comments: