Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Sunday, January 11, 2009

Newcastle-upon Tyne


God dag.

Orten i nordöstra kanten av England som jag kort och gott omnämner som Newcastle (håller så länge du inte är i Wyoming i USA). Jag ska i stället skriva om den charmiga staden som ligger vid floden Tynes utlopp i Nordsjön.

Orten är befolkningsmässigt inte så stor, men omkransas av North- och South Tyneside plus Gateshead och kommer då upp i nästan 750 ooo innevånare. Men allt detta står på Wikipedia-linken jag visar till högre upp. Jag ska hellre nämna kuriosa du inte kan läsa där. Som att Newcastles utkanter hyser ett av Europas största köpcenter, Metrocentre, där jag och vänner faktisk gick vilse. Och där du hittar allt från massa restauranter, roliga Gadget shop, och alla butiker ett köpcenter bör ha. Så absolut en attraktion på Tyneside, speciellt sedan det blev slut på rökning i brittiska shoppingcenter.
Andra sevärdheter är the Millenium Bridge eller krigsmonumentet Angel of the North, som dock vår taxichaufför beskrev som ''a rusty piece of shit'' på den raka kraftiga geordiedialekten.

Newcastle är en stad där befolkningen är väldigt stolta av sitt ursprung, fotbollslag och egna välsmakande öl. Alla i staden sluter fanatiskt upp bakom de svart-vit randiga som spelar sina matcher på St. James varannan helg. Och Premier Leagues bästa stämmning finner du troligtvis här. Efter matcherna går folket gärna ut och partajar, och utelivet i staden är friskt och fritt för snobberi. Vi blev dock varnade för nattklubbarna, som såg typiskt engelska och ''shitty'' ut.
Varningsfrasen vi fick var:

-Don't go in there, you'll get syfilis.

Hotel att rekommendera i staden är det centrala och välrenommerade Jury's Inn som vi själv bodde i för några år sedan. Så vill du åka över och shoppa, festa, ta en pint och bekanta dig med ''the geordies'' kan Newcastle rekommenderas.

No comments: