Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Wednesday, September 10, 2008

Grefsenkollen och Lillomarka

Hejsan.


Hösten är här och luften i skogen blir så där skarp, frisk, rå och kall. Igår gick jag ut för avkoppling i det fina höstvädret. Hade lust att jogga, men med en sträckning i baksidan av låret så insåg jag viktigheten av moderat aktivitet. Utgick från Stig och botten av skidbacken på sidan av Grefsenkollen som vetter mot Tonsenhagen, klättrade i maklig takt med fågelkvitter i öronen och solen i ögonen uppåt mot hoppbacken på Linderudkollen och den vackra utsikten mot en annan mera känd hopppbacke.

Linderudkollen hoppbacke, med Holmenkollen i fjärran.

Kände med en gång lugnet och stressen som gled bort där jag gick tuggande på tallbarr (som faktisk innehåller 9 gånger mer C-vitamin än appelsiner- allt enligt Bear Grylls). Tankarna som mest kretsat runt studier, jobb och annat som ingår i karusellen människor alltför ofta fastnar i var inte längre närvarande. De funderade hellre på var i den täta skogen jag kunde finna en glänta i skogen som badade i sol. Och hur bålen jag skulle laga mej middagen på tryggt kunde arrangeras. Jag övervägde att gå till mitt smultronställe, dit nte vem som helst får äran att följa med och får njuta utsikten, men bestämde mej för en ny placering av min lägereld. För er som sällan avviker från stadens skitiga makadam så kan jag starkt rekommendera de gröna och sköna omgivningarna och en sprakande eld. Låt dessa element utöva rogivande terapi på både psyke och kropp.

Maridalsvannet från Linderudkollen


Efter en bättre måltid i solen, och en halvtimmes dåsande vid den varma elden begav jag mej hemåt innan solen gick ned bakom Gjelleråsen som skymtade några kilometer bort. Gick förbi både en gruva, gamla bosättningar och stenbrott i Marka och andra sevärdheter. Väl framme vid Grefsenkollen beslöt jag mej att klättra uppför slalombacken från Trollvann. Hade hört rykten om nyöppning av stugan på Grefsenkollen. Både restaurant och konferanslokaler finns numera i den ståtliga byggnaden som framstår som Oslos eget örnnäste (och ja tyskarna la fort beslag på Grefsenkollen 1940) med en storslagen utsikt. Restaurangen ser ut att vara i startfasen, och framstår nu som lite begränsat, men ge dom tid så ska du se de får den gamla pärlan att blomstra.

Trollvann

Så, välj bort Sognsvann eller Frognerseteren en helg och res till Grefsenkollen eller Årvoll en helg och utgå därfrån. Mindre folk, bra bussförbindelser, minst lika bra terräng är väl orsaker som är bra nog?

Oslo från Grefsenkollen

Nu loggar jag av och sticker till skogs- pass er älgjägare, svamp- och bärplockare.














No comments: