Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Sunday, September 21, 2008

Groruddalen- okänd pärla eller grå förort?

Tågspår i Groruddalen.

Hej. Här följer ett annorlunda inlägg. Tillåter mig friheten att slå ihop de 4 bydelarna till det som kallas Groruddalen. Speciellt sedan jag inte fick möjlighet att besöka Granittrock som jag nämnt längre ned i bloggen min. Groruddalen är en ofta utskälld dal i Oslo, som trots allt hyser mer än 1/5 av stadens befolkning.
Lägenheter på Furuset.

Sedan jag själv bor vid Groruddalens södra port så tänkte jag belysa positiva aspekter och negativa sådana i detta inlägg, i tillägg till att visa fram en del ironiska bilder. Det negativa intrycket som dalen ger kan delvis förklaras med att två stora genomfartsleder (E6 och Riksvei 163), som sätter sin prägel på dalen. Mycket av den industri som etablerat sej och absolut inte förskönat dalen ligger också av naturliga skäl längs dessa huvudleder.
Typisk Groruddalen?

Men jag ska i alla fall försöka att belysa fördelarna med att bo i dalen. Och då börjar jag med närheten till naturen, som nästa alltid är rätt utanför knuten. Något som också förklarar varför barnfamiljer ofta trivs i området. Just barnfamiljer eller immigranter dominerar gatubilden i dalen. Går du en lördag på ett av de många lokala köpcentren i dalen, så kan du stöta på föräldrar som drar med sina barn dit i stället för att njuta frisk luft och natur. Troligen är hela familjen också iklädd gula, fula Croccs och fleece. IKEA som ligger på Furuset ligger också strategiskt placerat i hjärtat av sänkan. Motorväg i dalen.

Längre förbi IKEA finner du Adidas egen outlet, där jag själv fyndat skor och kläder till rimliga priser. Andra outlets att rekommendera för er som sysslar med shopping är Mexx outlet i Tvetenveien, alldeles norr om Tveita senter. Så inte låt er färgas av de ironiska bilderna jag publicerar här. Ta en tur upp i dalen med T-banans linje 5, gå på upptäcksfärd och gör er själv en mening. Kanske får ni sett en Grorudpalm, vem vet? Ammerud på toppen, och Oslos fulaste lägenhetsblock?
Romsås ghetto med Orremyr borettslag i förgrunden (nederst).


Jag sätter över till en annan Osloguide. God tur!

No comments: