Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Thursday, February 26, 2009

Svenska matbutiker kontra norska- vad är grejen?




Hej.

Undrar om detta är något jag reflekterar över för att jag bott i Norge för länge? Men likaväl så häpnas jag varenda gång jag sätter mina 42:or innanför dörrarna på en svensk välsorterad matbutik/matvaruhus. Det utbud som finns är ju alldeles fantastiskt, där 14 olika sorters kaffe trängs i hyllan, ströbröd går att köpa, blåbärs- och nyponsoppa, fräsch frukt och (hallelujah!) juicekoncentrat!

Så besök en matbutik längre in i Sverige än Nordby köpcenter, så får du själv se. För en matglad grabb som mig är det ju som att gå in genom pärleporten. Hur som helst är det ju fint att spendera starka norska oljedollars på bra svensk mat när man väl besöker Svea rike.

Varför är skillnaden och utbudet då så markant mellan Lusekofte-land och Lagom-Sverige? Jag kan på mina resor (som inte är så många) inte erinra mig att jag blivit lika imponerad, inte i Österrike, Tyskland, Island (har dom mat där nu?), Storbrittanien och Danmark i alla fall. Rätta mig gärna om jag har fel, och kom med dina åsikter. Själv tror jag att EU eventuellt har öppnat för detta i Sverige, och dessutom har vi ju inte samma stela och rigida attityd mot importerade matvaror som det norska broderfolket har.
-Norsk mat=kvalite, och hela den myten ni vet.
Säger bara bara Gilde och E-coli jag......eller Grandiosa. Kvalite...
Vi ska kanske inte heller förglömma att skillnaden kan bestå i att vi faktisk lagar minst en måltid mer än norrmännen varje dag. Varm näringsriktig mat. Då behöver man också mer råvaror.


Enda åsikten jag inte köper är att någon kommer dragandes med:
-Jamen, vi har Ultra i Oslo....eller:
-Dere svensker har så mye sukker i brödet (även om vi har det).
Se själv på bilderna (som inte är så upplysande)på den svenska matvaruhandelsprakten, så kan du bilda dig en mening själv i väntan på din nästa Sverigeresa.

Hej så länge.

2 comments:

Anonymous said...

Sukker i brødet. Jeg synes det svenske brødet skal nytes med svensk pålegg, og det norske med norsk. Sverige har sterkere oster og eksempelvis saltkjøtt som passer sammen med et søtere brød. Norge har neutralt brød, men mye søtt pålegg og mild gul eller brun ost. Skrekkeksemplet er svenskt brød og norsk pålegg; blir veldig søtt. Norsk brød og svensk pålegg kan gå til nøds, men smakene kompletterer ikke hverandre så godt.

Unknown said...

Fantastiskt bra poäng Liz:) Tack för husmorstipset, ska sprida det vidare!