Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Tuesday, March 24, 2009

Moratrakten i Vasaloppstider


Hej.

Sista veckan i februari besökte jag Mora i anledning Öppet spår och nio mils skidåkning mellan Sälen och just Mora i Gustav Vasas fotspår. Eftersom jag faktiskt inte är särskilt berest i mitt hemland så var det mitt första besök i sagomsusade Dalarna, med den roliga och sköna dialekten och knätofsdansande människorna.
Dalarna låg vackert inbäddat i nysnö redan när jag åkte med SJ:s tåg genom Säter sista söndagen i februari. Mora väntade på mig, och fokuset var maniskt låst vid skidåkning, men tror att jag trots detta ska klara av att återge mitt intryck från den anrika staden och trakten också.Solen går ned, och de tappra har varit ute sedan soluppgång.

Jag tänkte i huvudsak fokusera på den fantastiska Vasaloppsveckan, då Mora med 20 000 innevånare inhyser 50 000 skidåkare, i gympasalar, pensionat, hotel. Dessutom inhyses många (däribland jag) hemma hos vanliga medborgare som hyr ut ett rum i sin bostad på generöst vis under dessa hektiska dagarna. Det ska nämnas att flera av de ivriga Vasaloppssjälarna väljer att övernatta vid starten i skidorten Sälen. Så hur reellt talet på övernattningar i Mora är tar i alla fall jag med en liten nypa salt.Stilarna är många på upploppet.

Varför ska man då besöka Mora? Ja, under Vasaloppsveckan lever ju staden upp, och det är Dalarnas eget svar på Rios karneval varje år. Dock i svenska anda, och lagom former. Vasaloppsleden är för övrigt tillgänglig hela året både till fots, på cykel. Så de nio milen genom Dalarna och förbi fäbodar kan njutas hela året. Vad har samhället mer då, som är värt att uppleva. Tja..... Jag har inte så många argument här, men ett hockeylag som krigar med Leksand om att vara bäst i landskapet. Dessutom en vacker ståtlig kyrka, naturligtvis ett Vasaloppsmuseum och tråkig gågata. Sedan genomsyras ju naturligtvis orten av Gustav Vasas äventyr, och dessutom kommer den stolta företagen Mora Armatur och Clas Ohlsson från trakterna.

Dessutom kan jag inbilla mig att hela Dalarna lever upp ungefär så här i midsommartider som framstår som än mer levande och traditionsrika där än i övriga riket. Detta får bli min avslutning, men du vet kanske mer om Mora som jag glömt?

Hälsningar från startnummer 10115.

5 comments:

Siquidem said...

Åkte du Vasaloppet, din galning?

Unknown said...

You bet! Eller öppet spår som är de samma nio milen, bara en annan dag och mindre folk i spåret än den stora Vasan. Kan framför allt rekommendera sista milen mellan Eldris och Mora då skavsåren i händerna och kramp i underarmar plus allmänt negativa tankar gjorde det till ett galet nöje;)

Siquidem said...

En del av mig vill också åka Vasaloppet, medan den mer slöa delen vill nöja sig med att promenera vid sjuttonde maj, eftersom detta verkar vara ett veritabelt spektakel!

Är du i stan - sorry - byn då?

Unknown said...

17 mai. Hmm... inte planerat längre än till påsk ännu. Men 17 mai är jag nog i stan ja. Hur så?

Siquidem said...

Detta blir min första 17 maj i Norge, och det verkar som - tidigare nämnt - vara något man bara inte får missa!

Vore kul att hälsa på dig om du har tänkt att gå i tåget längs Karl Johan! Ja, annars med, givetvis.