Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Tuesday, March 17, 2009

Dags att vakna från bloggdvalan.

Egentligen har jag en lång lista med platser som ska fylla min sköna blogg, men prioriteringarna har varit på andra platser sista tiden. Ett litet frö planterades efter att Siquidem, ställde följande fråga i anslutning till mitt förra inlägg:

Tycker Grünerlökka är trevligt men lite överskattat. Men det är klart, nu är det vinter och man är bitter i allmänhet...

Topp tre platser att ta med turister till? Tips på det?

Själv har jag tänkt i banor som Vigelandsparken, Bygdöy samt Karl Johan, men det känns väldigt mainstream!

Så nu undrar jag. Vilka är era tre Oslofavoriter, när ni ska guida folk i stan, eller när ni besökt Tigerstaden?

Jag inser naturligtvis att årstider, väder, sällskap och andra aspekter inverkar när man beslutar om ni ska besöka Havnabakken och stenmuren som svenska krigsfångar byggt
med mor och far eller prioriterar klättring inomhus med storebror, eller bara tar med dig dina barndomskompisar från byhålan på närmaste strippklubb så att de äntligen skall få se en avklädd kvinna.

Mina favoriter tror jag får bli Oslomarka (oavsett årstid), M/S Innvik-kulturbåten och öarna i Oslofjorden, så undviker man också de värsta turistfällorna. Vad tycker ni?

5 comments:

Siquidem said...

Haha ja, antar att strippklubb med mor och far inte hör till vanligheterna direkt! :)

För övrigt var ju Holmenkollen en sån där grej som jag blev ivägsläpad till när jag kom hit som turist förra sommaren. Högt och jävligt, och nu är det ju dessvärre rivet. Otrolig utsikt dock - var finner man sådan utan att behöva åka iväg alltför långt? Flera tiotals mils är alltså, som normännen säger, ikke aktuellt.

Unknown said...

Nu har jag faktiskt en kompis som varit på en sådant etablissemang med flickvän och hennes pappa. Eller hur Kongo?

Utsikt i Oslo? Pröva Grefsenkollen, Ekeberg(restaurangen),tidigare nämda Havnabakken, St. Hanshaugen eller ännu mera central SAS-hotell (med bar) eller Stratos vid Youngstorget. Utsikten från Akershus festning är också fascinerande. Go out and explore!

Siquidem said...

Explorar ju för fullt, brukar hoppa på randombussar när jag är ledig och kliva av där jag känner för det. Man kan ju inte sitta på arslet när man kan gå på upptäckarfärd!

För övrigt - många bra tips du kommer med i den här bloggen! Uppskattas!

Anonymous said...

Øyene i Oslofjorden er helt fantastiske. I fjor sommer oppdaget jeg desverre at at Party-svenskene også har oppdaget disse perlene, noe som skapte en liten frutrasjon.

Oslo er fantastisk om sommeren, og siden jeg er østkant-fantast på min hals, så er det jo også der mine anbefallinger ligger.

Den største selvfølgelighet er jo Botanisk Hage. Tror det er mange som bor i Oslo som faktisk ikke aner hvor stor og hvor fantastisk denne parken er. Man har også en fantastisk utsikt over hele Oslo Sentrum herfra.

Ønsker man enda bedre utsikt, kan man ta turen litt høyere opp til Gressplatåene i Tøyenparken ved siden av Tøyenbadet.

Vannspeilet helt øverst i Kampen-park er jo også fantastisk.

Har man besøk av turister, må man jo også vise frem trehusbebbyglesen på Kampen, Vålerenga og Rodeløkka.

Du nevnte M/S Innvik. Et fantastisk sted som jeg selv faktisk ikke oppdaget før i fjor sommer. Andre steder som er bra for en utepils eller kaffe nå når det nærmer seg sommeren; Kampen Bistro og Cafe Lyst på Enerhaugen.

Oslos beste utsikt får man forresten på toppen av blokkene på Enerhaugen, skjønt det kan være noe vanskelig å komme seg dit, dersom man ikke kjenner noen av beboerne.

Unknown said...

Tack för lysande kommentarer. Nu har jag dristat mig att ta bort kommentatorgranskningen också.