Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Monday, June 22, 2009

Akerselva, på sitt vackraste.

Hej.

Ska bara kort förtälja att Akerselva, Oslos pulsåder är så mycket mer än knarklangare i buskarna, och nedskräpade gångvägar. Gå en guidad tur längs med denna 8 kilometer ringlade å. Bedöm själv, vad som är vackert, kanske förtrollande och vad som inte appellerar.

Jag ska bara rekommendera den vackraste och minst tillgängliga delen sett från Oslo centrum. Ta bussen eller trikken upp till Frysja eller Kjelsås. Gå f.ex från vattenfallet vid Frysja, som skiljer Nydalen från naturen (och är lätt tilgängligt med buss) och upp helt till Oslos vattenförsyning, den vackra sjön Maridalsvannet. En promenad på cirka två kilometer skulle jag tro, där du först går parallellt och invid det ända negativa med promenaden: Gjövikbanan, där tågen susar förbi med någorlunda jämna intervaller. Annars passerar du mest idyll och till och med några sköna badplatser.

Nu tar jag bara till ett gammalt ordspråk och låter bilderna tala sitt egna språk. En bild säger ju mer än tusen ord, och jag som är en halvtaskig hobbyfotograf har verkligen prickat rätt här (om jag får säga det själv).










1 comment:

icko said...

Vilka vackra bilder