Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Sunday, June 21, 2009

Bloggen tar snart semester.

Hej.

Välförtjänt semester väntar om få dagar, och jag kan därför inte lova full aktivitet på skrivarfronten. Glädjande nog kan jag berätta att jag rekryterat 3 gästbloggare, bara dom får tummen ur ar.... så ska ni få läsa något annat än mina trötta ord.

Själv har jag fortsatt några pärlor i rockärmen, och kanske jag ser något bortglömt under semester min, vem vet? Ace of Base live på Gatufesten i Sundsvall är väl en pärla? Annars är ju den och många andra festivaler mest gammal skåpmat. Finns ju några gamla gubbar som varje sommar bara ska åka runt i folkparkerna (finns dom fortfarande?) och sjunga om hur kort sommaren är... suck!

Men först ska jag fira (nåja) Norges variant av midsommar. Alltid den 23 juni tänder baggarna St.Hansbål och firar ljuset. Egentligen är St.Hansaften ett firande av Johannes döparens födelsedag. En kunskap som säkerligen inte är mer utbredd än pingviner på Nordpolen bland norrmännen. Både St.Hans och julen blev när landet kristnades placerade på gamla hedniska högtider, för att folket lättare skulle acceptera den nya religionen. För alla (om man nu tror på bibelns ord) vet ju att Jesus egentligen inte är född på julafton.Undrar hur det lät när det begav sig?

Medeltidsman 1:
-Dom säger att vi ska tro på den här uppdaterade skriften. Vad tror du?
Medeltidsman 2:
- Ja, jag vete fan, men jag ser dom har lagt in en ny slags fest vid midvinterblot och midsommar, så det är väl egentligen ett fett. Vi får tända en värmande brasa och dricka mjöd, och Jesus verkar ju som en skön snubbe. Jag köper det!

Så tisdag är det St.Hansbål som tänds runt Norges land, på Vestlandet tänder man det ofta den sprakande brasan vackert invid strandkanten. Själv ska jag följa Triads uppmaning på tisdagkväll, och sedan grilla något välhängt från butiken över lågan från min suveräna Jernia-grill!

Nu måste jag se på TV-shop, Abtronic X2, vilken produkt!:)

No comments: