Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Tuesday, June 9, 2009

Jag kanske åker till Island-jag kanske super mig full.....

Så sjunger poeten Winnerbäck i sången Mareld. Jag har varit på Island, söp mig inte full, det klarar islänningarna alldeles utmärkt själv.
Skämt åsido. Sagomsusade Island är så oändligt mycket mer än alkoholförtäring. Denna bloggkollegan belyser det delvis, så ska jag berätta varför ni bör resa till Island (inte supa er full). Flygresan från Stockholm tar väl cirka tre timmar (2 från Oslo), med Icelandair och deras förtjusande flygvärdinnor, som inte är det minsta lik Björk, utan osar sval nordisk skönhet, som bara några få isländskor kan. På vägen dit kan man ju läsa något av Arnaldur Indridason för att komma i stämning eller hoppas att filmen 101 Reykjavik visas. Ni landar förhoppningsvis tryggt i Keflavik (uttalas Keplavik), som är präglat av att USA intill alldeles nyligen haft en militärbas där. Landskapet just där förbluffar, och man drar fort paralleller till någon måne långt i fjärran.

På vägen in till Reykjavik som är en fin naturlig utgångsbas, passerar ni den Blå lagunen (inte filmen med Brooke Shields nej), som jag inte har besökt. Men turistfällor har heller aldrig lockat mig. Och varma källor finns det gott om på Island, lugn. Ungefär hälften av Islands befolkning bor i Reykjavik. Och det man bör få med sig i huvudstaden är cafeer, utelivet och shopping (vintagebutiker är många och några islänningarna är faktiskt väldigt stilmedvetna). Man kan också fiska lax i någon av stadens älvar eller bada i Laugardalur. Just bada är fantastiskt. Kallt vatten existerar väl inte på Island som väl nästan måste kyla ner sitt dricksvatten?

Jag baserar mitt blogginlägg på en långehelg, och rekommenderar er därför att hyra en kärra och bege er ut på ringvägen (som är huvudleden runt Island), mot sydöst. Turistattraktionerna ligger tätt där. Växthusen i Hveragerði är värda ett besök. Själv blev jag som ung och naiv nästan lurad att man odlade en stor mängd bananer där. Exportstor mängd faktiskt. Det är INTE tillfällen, men man kan ta sig ett bad i någon av heitir pottur som finns nästan överallt.

Sen ligger attraktionerna i kö, granne med varandra. Vattenfallet Gullfoss och Geysir måste besökas. Likaledes Thingvellir (uttalas Tingvettlir), beläget mitt mellan kontinetalplattorna var det här på denna vackra plats Island föddes. Sen på vägen hem tar ni och svänger in på en hästfarm (fler hästar än människor på Island). Kanske har ni avtalat det på förhand. Islandshästar är lättridna, små hästar med en unik femte gångart: Tölt. Kanske töltar ni fram i det karga isländska landskapet och blickar upp mot Hekla.
Har ni mer tid över kanske ni åker ut till Vestmanneyar, präglat av vulkanaktivitet. Någon i lokalbefolkningen kanske bjuder på delikatesser såsom Lunnefågel (fridlyst numera) eller surhaj. Hinner ni inte ut till öarna, kan ni ju alltid åka till en tillfällig liten isländsk håla, och bada......

Ska vi sammanfatta?

Leifur Eriksson heter både ett hotel i Reykjavik och stadskyrkan. Han var isländsk säger dom på Island. I Sverige var han svensk, och i Norge var han norsk...

Sandholaferja är en hästfarm på södra Island där undertecknade jobbat. Besöker ni den förväntar jag en rapport!

Ta med badbyxor/dräkt. Lånade Speedos är ju.............huuvaligen!

Island är hårt drabbat av finanskrisen, och därför billigare än någonsin för turister. Åk dit NU!

Islänningar är vildmän och stolta över sitt ursprung. Många går hårt in för att befolka landet och blir gravida vid 16 års ålder (Björk var väl 17 första gången?). Och efter att nattklubbarna i Reykjavik centrum stänger så samlas en del killar på torget för att slåss om flickornas gunst (det blev vi varnade för i alla fall). But the times are a-changing, maybe?

Isländska är ett roligt språk. Dessvärre skiller jeg kun pinu litu islendsku:(

Vulkanutbrott och jordskalv (det upplevde jag), kan förekomma, men risken för något stort, skrämmande och kanske spännande är liten (i alla fall utan varsel).

Allvädersjackan är fin att ha med.

Jerry Seinfeld har ett favoritcafe i Reykjavik och Damon Albarn (Blur) sjunger alltid på nationaldagen där (fortfarande?) och var delägare i Kaffibarinn. Dessutom äger han ett hus i en av Reykjaviks förstäder. Dessutom gjorde han delar av soundtracket till filmen 101 Reykjavik. En sann Islandälskare med andra ord.

Det är jag också......

2 comments:

Siquidem said...

Det var nog den finaste randomsamlingen av info jag någonsin läst :)

Unknown said...

Oj, tackar ödmjukt.