Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Sunday, July 26, 2009

Kort guide till Norrbotten

Hej.
Äntligen är det dags, trevlig läsning till dig ärade läsare.
Ska kortfattat presentera mina smultronställen och pärlor i mitt hemlandskap längst uppe i Kvarken.

Alla norrmän (vet att flertalet som läser denna blogg är fjellaper) belägrar ju tack och lov våra campingar där uppe vid kusten som faktiskt ligger i soltoppen varje sommar. Så en camping, eller hotell hittar ni säkert till, men några tips på vad som bör ses och upplevas ska jag bidra med.

Storforsen: Dånande, vacker och magisk fors nästan 4 mil nordväst om vackra Älvsbyn (där filmen Jägarna bland annat blev inspelad). Låt bli att trilla i bara....
Sen kan du alltid svänga ner till kusten och Piteå och det vackra havsbadet, också kallat Norrbottens riviera (så blev det lite camping trots allt). Där har festivalen Piteå dansar och ler avslutats idag, och bara den våta festivalen, som gör oss tystlåtna norrbottningar till supande och skränande bondknölar kan ju alltid vara värd ett besök. Piteå super och spyr har festivalen kallats i riksmedia. Say no more...
Besök en loppmarknad eller outlet. Haparanda, staden som i öst gränsar mot Finland har fått ett IKEA varuhus och ditt vallfärdar ju som känt folk och staden har verkligen fått en ansiktslyftning, där diverse köpcentrum och outlets har startats i IKEAs grannskap. Till och min hemkommun har diverse roliga och underbara loppisar där man kan köpa allt från CD-skivor och leksaker, till motorsågar och hockeyhjälmar. Luleå som är länets residentstad har ju annars det största utbudet på butiksfronten. Så här kan en loppis se ut i Norrbotten, ruggigt kul. Allt är till salu, till och med nya själar tror jag kan köpas.

Upplev skärgården. Faktisk är den både sevärd och exotisk både sommar- och vintertid. Nästan totalt oexploaterad, med fina öar och holmar, magiskt ljus, och is som vintertid lägger sig metertjock och bilsäker på Bottenhavet. Bara att bli med en fiskbåt ut och fiska siklöja är ju exotiskt för en som inte är van vid att äta Kalixlöjrom på frukostmackan. Så här vackert kan den vara att blicka ut över den islagda fjärden en mild dag i december månad när himmelen står i brand.
Och så här ser gamla fiskeläger ut på min hemort sommartid.

Sen när man sightsett (uppfann jag ett nytt ord nu?) kan man slappna av med en kaffe i Kalix, på det sköna Cafe Lyktan. För är man i Sverige, måste man fika. Alla ordentliga kvinnor i Norrbotten har alltid minst 7 sorters fikabröd i diverse frysboxar och förråd, nämligen. Själv har jag en bror som går under smeknamnet Kakmonstret, som gärna bakar kladdkakor, mjukbruna pepparkakor, eller småkakor och har invigt mig i kakornas värld.Är man där sen första helgen i augusti, kan man njuta musik vid en otroligt vacker konsertplats i Bodträsk i Kalix kommun som ligger på min mammas gata (eller snarare skogsstig), där björnar och andra djur säkert undrar var de vackra tonerna kommer ifrån. Några av Sveriges största har redan varit där. Nu väntar jag bara på att Winnerbäck kommer någon gång.

Annars är ju landskapet också en hel del mer, fiske, natur, snö, is, hockey, bandy, skidåkning, jantelagen och ett torftigt kulturliv. Slänger ut lite bilder från mina föräldrars stuga, in the middle of nowhere, på gränsen till Tornedalen där bara älg och björn kan höra dig sjunga falskt på raderna ''jag skulle vakna mitt i natten och gå ut och ta en långpromenad'', när du skuttar runt bland myrarna på jakt efter hjortron eller andra bär. Kom gärna om du har vägar förbi (det har ingen), tror att min mor bjuder på kaffe och har fika i stugan (7 sorter!).P.S Jag får inte betalt från Norrbottens turistförening för detta, tro det eller ej. D.S

No comments: