Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Tuesday, July 28, 2009

Gå på konsert eller inte? Det Hamlet, är frågan...


Ja, i kväll och på torsdag slår Madonna till med en gigantisk show på skridskobanan Valle Hovin på Oslos östkant. Jag har blivit utskälld för att 3 gånger sagt nej till erbjudande om biljett till detta arrangement. Nu skäller jag tillbaka lite försiktigt här på bloggen. Ska ge er den bästa guiden till en konsert på Valle Hovin enligt min mening, och pröva att pröva att inte låta bitter. För det är jag inte. Hoppas alla fans får fina upplevelser där inne på den stenhårda betongen dessa sena julidagarna. ''Music, makes the people, come together.....''

Själv väljer jag nog grillen och öl utanför på torsdag efter att ha svettat 3 timmar på jobb, om jag nu inte accepterar en inbjudan till en balkong med insyn över det rödmålade staketet som omgärdar ''arenan''. Och där det inte är staket, drar arrangörerna fram den svarta plasten, som man absolut inte får klösa hål i. Aja baja!

800 kr är minst 300 för mycket för Madonna, och jag undrar stilla om detta är artisternas sätt att möta fildelningsproblematiken. Två konserter på 3 dagar til hutlösa priser. På en undermålig stadion där ljudet strömmar rakt ut? Nej vet du vad! Då sitter jag där ute, på en grästuva (eller filt?), slipper hård betong som underlag. Långa öl/piss -köer går bort. Grillad lax inslagen i en varm vetetortilla och ett bättre vin (i stället för öl?) från en lättfraktad tetra är nog vad jag njuter utanför. Och så sticker jag hem när jag tröttnat. Annars kan man alltid klättra upp i ett träd eller på taket till ett dagis och skåda ner på Madonnan och folkhavet.

Ja, jag missar festen där inne som en vis person påpekade (och också fulla människor som betalar stora pengar för nåt dom inte kommer ihåg dagen efter). Detta är inget facit, absolut inte. Varje individ har sin smak. Men detta är artister som i min värld blivit för stora. Intimiteten och oskulden är borta, och det är ju tragiskt när vissa artister (inga namn nämda) åker ut på turne för femtielfte gången (utan något nytt material) när de egentligen borde sitta på sjukhemmet, och inta sobril. Nå ja, folk betalar ju för det, ska sluta klaga.....

Konserter på Valle njuts bäst utanför, så kan man bara vänta och glädja sig till några intima konserter i vinter på Rockefeller eller John Dee, eller på den bästa, lilla konsertscenen som jag återkommer till i ett senare inlägg. Vill ännu en gång understryka, jag är inte bitter! Men hoppas Oslo snart lägger konserter till en bättre plats (Telenor arena tar bara 23000 åskådare).

Uppdatering: Ser att det är vissa som är eniga i mitt krav. Ska vi börja bojkotta konserter på Valle?

Rock on!

No comments: