Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Saturday, August 22, 2009

Scott gästbloggar från bydel Gamle Oslo

Mina damer och herrar, första gästbloggare ut- trevlig läsning.
Välkommen ut i strålkastarljuset, Scott!

Jeg har endelig tatt motet til meg, og leverer nå et gjesteinnlegg. I
utgangspunktet er jeg litt redd for å omtale dette stedet da jeg ikke
ønsker en invasjon av trendy folk fra Løkka. Men med all respekt
Marcus, det er vel ikke såå mange lesere av din blogg, foreløpig.


Vi holder oss på Oslos østkant, nærmere bestemt Gamlebyen. Stedet
heter Ladegården Café og ligger i bakgården i Oslo gate 13. Du går inn
det trange smuget og forlater den trafikkerte gaten hvor trikken
passerer, og med få steg tar du turen tilbake til barokkens tid. En
herlig grønn hage hvor stillheten ønsker deg velkommen og gir deg
sinnsro i en ellers travel hverdag. Her sitter nybakte mødre, enslige,
ensomme, nyforelskede, og et og annet eldre ektepar.


Sitteplasser er det nok av og treverket er ikke så aller verst, men
ønsker gjerne noen sofaputer velkommen. Menyen har jeg sett på og
personlig er jeg svak for stedets club sandwich med kylling. Et godt
måltid til en bra pris, og de er ikke gjerrige med kjøttet.
Grønnsakene er også friske. Kan også anbefale husets italienske pizza.
Av drikke har jeg stort sett konsumert stedets øl fra fat. Usikker på
ølets bryggeri, men antakelig er det vel Ringnes som her leverer. Av
kaffe har jeg kun testet vanlig svart kaffe, den er ikke gripende, men
helt grei. Fra sikre kilder har jeg hørt at Ladegården også har et bra
utvalg på vin. Da jeg selv ikke har kjøpt vin her vet jeg ikke hvordan
kunnskapsnivået til stedets ansatte er. Det jeg derimot kan si om
stedets ansatte, de to jentene som stort sett jobber der, er at de
gjør jobben sin meget bra. De er søte og hyggelige, og varter opp med
både smil og effektiv service. Her er glasset sjeldent tomt.

Ladegården er heller ikke offer for byens håpløse skjenkering, noe som
gir mulighet for en lang og hyggelig aften med gode venner en sval
sommerkveld. Regner det, er stedets møblement trygt plassert under
parasoller. Alternativt setter man seg inn i et intimt og varmt
lokale, hvor service er den samme og tente stearinlys på bordet gjør
det ekstra mysigt for dem som liker det.

Så dere får se hva dere gjør, anbefaler dere å ta en tur. Selv
tilbringer jeg fredagskvelden her og blir nok sittende til langt etter
mørkets frembrudd.

Scott

4 comments:

Unknown said...

Ha ha... då får jag kommentera:) vad kul! Bra skrevet, service med smil och söthet är plus:)

Siquidem said...

Hmm, har ju flängt runt Oslo gate, men tydligen missat det där. Bra tips!

Unknown said...

Ja, Scott kan sina saker:)

Unknown said...

Ladegården skal garantert testes ut nå som dette stedet nesten har blitt min nærmeste nabo. Det hørtes veldig trivelig ut, og som en av de få i Norge som fortsatt insisterer på å fortsette å røyke er det digg med en bra uteservering. Takk for tipset!