Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Monday, September 7, 2009

Welcome to hell....formerly known as..

Carl Berners plats- riktigt gissat.
I min serie om ökända pärlor som INTE bör uppleves (ja, bloggen spårar ur), så har vi kommit till denna eviga byggnadsplats där Trondheimsveien, Finnmarksgata och Christian Michelsens gata, Grenseveien och andra gator (ja listan är oändlig......) möts.
Så länge jag, och de som frekventerar de bruna pubarna runt korsningen kan minnas (bra minne där trots att de dräper sina hjärnceller i tam Ringnes dagen lång) har asfalten rivits upp, kablar och rör lagts, kloakt doftat, bilar och bussar i oändlighet köat, solbrända byggjobbare knegat, butiker stängts, bussar ersatt spårvagnar och förvirrade fotgängare huvudet kliat. Det är kaos, och så ska det visst fortsätta till våren 2010!
på cykeltur mot helve...eh Carl Berners plass.

Känner jag Oslo kommun riktigt, så kommer det bli försenat. Och förändringarna (till det bättre) kommer vara minimala. Eller vad tror ni? Får vi se ett grönt och skönt Carl Berner kryss i framtiden? Kanske någon som jobbar i kommunen kan svara?

Så här ska det visst se ut i färdigt skick, när snön smälter till våren.
Robin Hood skrev inte detta inlägget, men någon kastar dart lika skickligt som honom (denna bilden har förresten ingen anknytning till texten).

6 comments:

Siquidem said...

Ja, Carl Berners plass är ett jävla ställe, för att uttrycka sig profant! Oslo kommun verkar för övrigt ha seriösa problem att hålla sig till planering (och budget). Holmenkollenprojektet, till exempel.

Scott said...

En ting er det estetiske, men trafikken vil bråke like mye. For ikke å snakke om de italienske monstrene av noen trikker, faen for et bråk på dem! Få tilbake den gode gamle Disen-trikken!

Unknown said...

Disen-trikken...varför inte trådbuss när man ändå är igång? Oslo kommun ja... nu är jag ju också lite småanställd där..

Unknown said...

Er det ikke Statens Vegvesen altså Staten som har ansvar for utbyggingen, og dermed ikke Oslo Kommune?

Når det er sagt så kan jeg heller ikke fatte og begripe hvordan det skal bli så mye bedre. Færre kjørefelt fører til mere trafikk. De ønsker jo å redusere trafikken på Ring2 med 40 prosent og skal tvinge folk til å benytte Ring3.

Men Ring3 er allerede overbelastet. Tørr vedde på at 20-bussen kommer til å bruke enda lengre tid gjennom krysset og trafikken kommer til å stå helt ned til Munch-Museet.

Da hjelper det ikke så mye med et par ekstra trær på Carl Berners plass.

Unknown said...

Poäng till dig Magnus. Du har vunnit en reflexväst från Statens vegvesen. Den blir levert på döra av en representant fra Samferdselsdepertementet.

Scott said...

Kan nevne at både Vann- og avløpsetaten, Plan- og bygningsetaten, Samferdselsetaten med flere er involvert i dette prosjektet. Her kommer man ikke utenom de kommunale instanser, dessverre. Det tar tid å legge rør og nett, det må vi ha en viss forståelse for, men helt enig i at det tar alt for lang tid.