Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Wednesday, May 13, 2009

Stockholm avhandlat

Jepp, dags att skriva några rader om min vistelse på landsbygden utanför Stockholm. Ja, du läste riktig, jag hade glädjen att se en annan sida av staden än Stureplan och rosevin, Gamla stan och turister, eller Södermalm och bohemer. Men det är ju också det min blogg går ut på, belysa om OKÄNDA pärlor.

Jag bodde intill Mälarens strand, närmare bestämt i Ekerö, som är samma kommun som konungen himself och ABBA-Agnetha bor i. Och en av platserna jag ska rekommendera här, är kungens underbart härliga trädgård på Drottningholm, också på listan över de 14 svenska platserna på Unescos världsarvslista. 13 km utanför Stockholm centrum framstår det som en härlig picknick-pärla sommartid i idylliska omgivningar. Historien runt huvudslottet och det mindre Kina slott (som du ser delar av på bild 3) kan du läsa på huvudlänken (Drottningholm).

I centrala delarna av Stockholm hann jag bara med ett besök på den över 100 år gamla, anrika scenen Cirkus, där jag såg denna bejublade showen, som troligen kommer på en TV-kanal nära dig snart. En av Stockholms bästa scener, mysigt belägen på Djurgården, i omedelbar närhet till Skansen och Gröna Lund. Foto- och filmförbud begränsade dessvärre mina dokumentationsmöjligheter.

Cirkus


Shopping i Stockholm

Storhandling tror jag måste vara något typiskt svenskt, och jag ska därför rekommendera några köpcenter i Stockholm. Som har öppet på söndagar också, Norge! För det är ju då man har tid att besöka dom...... Vi börjar med det flerkulturella Kista Galleri. 125 butiker är väl tillräckligt? Besöker du Kista, måste du också smaka på maten i någon av restaurangerna från världens alla hörn.

Min favorit, Stockholm quality outlet, som har allt från trendriktiga kläder från dyra designers, till Fjällrävenjackor, böcker och film. Beläget i Barkarby, alldeles intill IKEA. Skynda-fynda!

Så avslutar jag med Täby centrum, som ligger intill Roslagsbanan, som förslagsvis tas från Östra stationen. 160 butiker, bio (finns också i Kista). Sköna cafeen och allt ett köpcenter ska innehålla.

Alla dessa ligger utanför centrumskärnan, ja, men med fin tillgänglighet med kollektivtransport.


Mina bloggmedhjälpare....
utsikt från Ekebyhovsbacken, du skymtar Globen...

2 comments:

Siquidem said...

Jag har banne mig inte varit på någon av de platserna. Men så är jag sällan i Stockholm. Bra tips! Och trevliga medhjälpare du har där!

marcus(on-duty)ellos said...

Carma och Alfons är mina homies, ja. Undrar om dom skäller på mig för att jag avslöjar deras identitet?