Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Sunday, April 5, 2009

fysisk aktivitet som du trivs med....


I dag tar jag fatt på missionärsrollen. Jag ska för dig kära läsare belysa viktigheten av fysisk aktivitet och lämna några tankar som ni i lugn och ro kan reflektera över. Låt oss innan jag slaänger vetenskaplig fakta på bordet konkludera att alla människor behöver någon form av aktivitet för att fungera. Både från ett fysiskt och psykiskt perspektiv. Dessutom ska man inte förringa den rekreativa inverkningen en aktivitetsform man trivs med ger.

Fakta från Helsedirektoratet:

En vuxen person rekommenderas företa 30 minuters moderat fysisk aktivitet varje dag.
(detta kan vara 15 min promenad till jobb och samma tid hem) Dock är det så att denna angivna tid snart fördubblas i norska statens nya rekommendationer. 60 mins aktivitet ses för övrigt som den den tid som måste till för att förebygga viktökning. Och högre intensitet ger ju naturligtvis mer träningsstimulans. Barn och unga behöver också mer aktivitet, och kom ihåg (när ni får barn) att det är ni som videreför aktivitetsnivå och kosthåll till era barn i er uppfostran.

Skelettet måste belastas för att bli starkare. Stillasittande kan med andra ord leda till benskörhet. Till slut är jag lat och kopierar ordagrannt den norska texten från Helsedirektoratet:

Tilstrekkelig fysisk aktivitet bidrar til å forebygge sykdommer relatert til våre leve-vaner, som hjerte- og karsykdommer, benskjørhet og visse krefttyper (se NNR 2004 kapittel 10 Physical activity for ytterligere informasjon). Daglig fysisk aktivitet anbefales derfor som en del av helsefremmende levevaner, sammen med et variert og godt sammensatt kosthold.

Nu tänkte jag fortsätta med att lägga fram fakta innan jag knyter ihop säcken.

-Det är farligare att vara i dålig fysisk författning, än små(tjock) och i god fysisk form.
-Endast styrketräning är inte viktreducerande, men kan förändra kroppsammansättningen (muskler väger mer än fett).
-Vid önskemål om viktreduktion bör man både se på vad man graden av aktivitetsnivå och vad man äter. Stränga dieter är både tråkigt och ger nog mindre sällan ett varande resultat. Balanserad kost bestående av kolhydrater, protein och fett i samband med aktivitet är rekommendationen. Glöm trender som GI, Atkins eller grapefruktdieter som jag aldrig i livet
tänker länka till. Inte sluka allt som pressen skriver med hull och hår. Fråga en dietist eller person med kunskap om kosthåll istället.

Sen kan man ju också diskutera hur sjukvården idag bemöter det fakta att aktivitetsgraden hos de flesta sjunker. Oftare upplever man att det är lättare att skriva ut Voltaren eller Pinex forte istället för ett grönt recept, som om det varit riktigt genomfört troligtvis varit en succe med mera långsiktiga ringverkningar. Och själv slukar vi med hull och hår det läkaren säger.

-År 2020 kommer 70% av alla våra sjukdomar bero på inaktivitet. Och vår livsstil är idag faktisk den vanligaste dödsorsaken. Så när vi skakar på huvudet mot det vi ser från det ''fantastiska'' landet i väst, USA, så kan det vara förnuftigt att veta att vi ur ett folkhälsoperspektiv kryper närmare och närmare amerikanska siffror för varje år som går. Vore ju konstigt annars, som vi konsumerar allt från ''over there''. Sen kan man ju förundras över att det är viktigare att investera i ''riktiga'' saker och prylar, än att investera i sin egen hälsa.

Till sist i det som hittils förtonat sig som skrämselspropaganda, vill jag ju uppmana folk att hitta en aktivitetsform som passar just dig. Dessvärre (?) har ju utveckling gått mot träning på träningscenter och gym i storstäderna. Så till den grad att det ofta är en isbrytare vid en bardisk ute på krogen. Samtidigt som medlemsantalet ökar på kedjor som Sats och Elixia, så går det på bekostning av de gamla klassiska idrottsföreningarna, där det (väl så viktiga) sociala troligtvis kommer mer i fokus, medan det att vara moteriktig, se bra ut har mer fokus på ett träningcenter. Men detta är dessbättre ideal som relativt raskt nu viker från gymet, och idag ser du både pensionärer och folk som INTE!! solar solarium på träning.

Ska man hålla träningsglädjen uppe är det dock viktigt att man hittar något man själv tycker om och trivs med. Inte låt er blindt luras att Elixia är det rätta för dig, där en oerfaren träningsvägledare ger dig ett A4-ark av ett styrkeprogram som du har lust att använda som toalettpapper efter två genomförda träningar. Du kanske hellre ska promenera i parken, simma på Töyenbadet, klättra på en vägg, dansa på Blå, eller åka skidor i skogen. Det är du som ska trivas med det du gör. Jag hade älskat att se vuxna människor brottas i parken, leka kurragömma, ha snöbollskrig, skotta snö på egen hand, eller klättra i träd. Bara din fantasi sätter gränser!




4 comments:

Siquidem said...

Sightseeing är en fin träningsform! Både fysiskt och för hjärnan! I och för sig så funderar man kanske mer på varför i helvete man gav sig på att besöka det här jävla slottet som ligger på det här jävla berget än om det byggdes 1678 eller 1679. Men det kanske bara är jag :)

Unknown said...

bakis idag? För den kommentaren doesn't make sense... och vilket slott? Vilket berg?

Siquidem said...

Vadå bakis? Jag försökte snarare illustrera frustrationen man (jag) känner när man glad i hågen ger sig på att besöka ett random slott, som visar sig ligga på ett högt och jobbigt berg och man sliter med kartan och vrickar foten och svetten rinner och man önskar att man bara stannat hemma på hotellet... Men efteråt är man glad över bedriften!

Var med om något liknande för ett par år sen när jag jobbade på Disneyland och fick för mig att backpacka i Monaco, och hotellet bara tog kontanter och jag förbannade livet och universum och allting för att bankomatjäveln låg - precis - upp på ett berg.

Men det var bra träning. Och kul i efterskott.

Unknown said...

Bakis, som i.....jag har förtärt alkohol och några hjärnceller har kastat in handduken(gått över till andra sidan, vandrar numera i de sälla jaktmarkerna, har gått bort), och jag får därför inte uttryckt mig helt klart. Men du förklarade dig ju bra, och sightseeing är så absolut en träningsform, och trivs du med den så är ju ingenting bättre:)

Nu ska jag ut i solen, ska du med?