Jag röstar inte på Sverigedemokraterna – läs mer på www.sverigedemokraterna.de">”sverigedemokraterna"

Saturday, April 25, 2009

Granåsen (då är vi Trondheim)

Vackert område utanför själva staden..

Andra helgen i mars var jag i Trondheim, mustaschens, skinnvästens, soddens, Rosenborgs, Åge Alexandersens, och rumpnissedialektens hemstad. En stad som jag ännu inte fått helt greppet på trots flera besök. Dock fann jag mitt favoritområde där. Skidtävling i Granåsen uppe i Bymarka på en alldeles fantastisk anläggning som ju absolut borde få sin egen världscuphelg, och inte bara vikariera för byggnadsplatsen Holmenkollen.
Granåsen badar i sol.

Trondheim framstår för turisten som en relativt skitig stad (alla kör ju bil!!), och pärlorna i centrum är få och kollektivtrafiken nästan obefintlig. Vi har ''Aker brygge light''- Solsiden (alla vet ju hur själlöst Aker Brygge i Oslo är) som är en naturlig mötesplats med butiker och cafeer/restauranter. Du har en pampig och vacker katedral i Nidarosdomen som ju har en speciell historia. Du har restaurant Egon i ett snurrande TV-torn på Tyholt, du har Sverresborg folkemuseum, och du har Studentersamfundet. Men delen av staden som fängslar mig är som sagt skogarna som reser sig rundt om staden. Och Granåsens skidstadion framstår då som diamanten i Bymarka. Nästa gång SKA jag ha med mig skidor upp dit- och gå mil efter mil...

Detta är ju också en vacker del av staden, förgylld av skönsång.

No comments: